استفاده از امکانات تحصیلی یکی از دغدغه‌های کسانی است که به دنبال بهترین ها هستند. گاهی اوقات تحصیلات خصوصا در مرحله عالی مستلزم پیمودن مسیرهایی خاص می باشد. زمانی افراد مجبور می شوند که برای تحصیل بهتر شهر خود را ترک کنند تا با خیالی راحت تر و با استفاده از امکانات بهتر به راه خود ادامه دهند. همانگونه که گفتیم یکی از این راه ها مهاجرت می باشد. مهاجرت یا به شهری دیگر در وطن خود و یا به کشوری دیگر برای رسیدن به اهداف خود انتخابی خاص در مسیر تحصیلی می باشد. یکی از کشورهایی که در زمینه تحصیلات عالیه چند سالی است که دارای اعتبار خاصی شده ترکیه می باشد. در مقاله پیش رو به وضعیت تحصیلات عالیه در ترکیه خواهیم پرداخت. هدف ما بررسی پذیرش کارشناسی در ترکیه می باشد. در صورت کسب اطلاعات دقیق در ارتباط با انواع بورسیه های تحصیلی ترکیه و شرایط تحصیل می توانید با متخصصان نبولا ایران در تماس باشید.

تحصیل کارشناسی در کشور ترکیه

همانگونه که گفتیم چند سالی است که  دانشگاه های ترکیه دارای رتبه های خوبی شدند. همین امر باعث گردیده که دانشجویان زیادی از سراسر دنیا برای تحصیل در این کشور اقدام کنند. تحصیلات عالی در ترکیه در دانشگاه های دولتی و خصوصی ارائه می شوند. نکته مهم این است که هر دو نوع دانشگاه ها در ترکیه پیرو توافقنامه بولونیا هستند. پس دوره های تحصیلی خود را با کشورهای اروپایی یکسان سازی می کنند. سیستم آموزشی ترکیه به طور کامل منطبق با سیستم آموزشی امریکا می باشد. اما در ادامه به بررسی اصلی ترین شرایط تحصیل دوره لیسانس در ترکیه می پردازیم.

مزیت های تحصیل کارشناسی در ترکیه

تحصیل در دانشگاه های ترکیه امروزه برای دانشجویانی که قصد تحصیل در یک کشور اروپایی را دارند بسیار موقعیت خوبی محسوب می شود. تحصیل و پذیرش کارشناسی در ترکیه مزیت های خوبی دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  • هزینه تحصیل در تکیه به عنوان یک کشور اروپایی از سایر کشور ها ارزانتر می باشد.
  • دانشجویانی که در دانشگاه های ترکیه پذیرفته و مشغول تحصیل هستند می توانند نسبت به اخذ بورسیه اقدام کرده که علاوه بر هزینه تحصیل، هزینه مسکن، هزینه حمل ونقل و حتی بیمه را نیز دریافت کنند.
  • مدرک تحصیلی اخذ شده از دانشگاه های ترکیه خصوصا در رشته پزشکی و پیراپزشکی در کلیه کشورهای اروپایی معتبر و مورد تایید می باش.
  • دانشگاه های ترکیه با بسیاری از دانشگاهه ای جهان از لحاظ علمی در ارتباط بوده و همین امر سبب می شود تا دانشجویان فرصت مناسبی داشته باشند تا در طرح های تبادل دانشجو بین دانشگاه های همکار با دانشگاههای ترکیه شرکت کنند. سپس چند ترم را در این دانشگاه ها تحصیل کنند. این کار به عنوان بورسیه اراسموس موندس شناخته می شود.
  • مدرک بیشتر دانشگاه های ترکیه مورد تایید وزارت علوم و بهداشت و درمان کشورمان هم می باشد.

مزیت های تحصیل کارشناسی در ترکیه

شرایط حضور در دوره های لیسانس

تحصیل کارشناسی در ترکیه شرایط خاص خود را دارد. برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه های ترکیه داشتن مدرک دیپلم اولین شرط می باشد. مهم تراز آن قبولی در آزمون ورودی YOS یا SAT می باشد. ضمن این که با این آزمون ها تسلط خود را به زبان ترکی یا انگلیسی با ارائه مدرک به اثبات می رسانید. برای اثبات تسلط بر زبان ترکی مدرک تومر مورد نیاز است. هر دانشگاه دارای قوانین خاص خود برای تحصیل می باشد و امتحان ورودی(YOS) ملاک تحصیل می باشد. ولی یکی از محسنات آن قبول کردن مدرک قبولی یوس در دانشگاه های دیگر می باشد. شما می توانید به راحتی برای برنامه ریزی تحصیلی برای دوره های yos و یا ثبت نام کلاس های yos با کمک متخصصان موسسه آموزش عالی نبولا ایران اقدام کنید.

دانشگاه های ارائه دهنده تحصیل کارشناسی در ترکیه

دانشگاه های بسیار زیادی در ترکیه وجود دارند که دوره های لیسانس را ارائه می دهند. این دوره ها ۴ ساله هستند. عموما زبان تحصیل در این دوره ها به زبان ترکی می باشد. اما برخی رشته ها نیز به زبان انگلیسی ارائه می شوند.

برخی از این دانشگاه ها عبارتند از:

  • دانشگاه استانبول
  • دانشگاه فنی استانبول
  • دانشگاه سابانچی ترکیه
  • دانشگاه کوچ ترکیه
  • دانشگاه آنکارا
  • دانشگاه بیلکنت ترکیه
  • دانشگاه آیدین ترکیه
  • دانشگاه جلال پاشا ترکیه

هر کدام از این دانشگاه ها و سایر موسسات شرایط خاص خود را برای پذیرش دارند.

نکته آخر

عزیزانی که قصد تحصیل و پذیرش کارشناسی در ترکیه را دارند بهتر است تمام مراحل را از طریق مراجع قانونی پیگیری کنند. ضمن اینکه بیاد داشته باشند تحصیل در کشور ترکیه قوانین خاص خود را دارد. حتما دولت ترکیه قبل از هر چیزی به بررسی این شرایط تحصیلی می پردازد. در این زمینه می توانید به درستی و راحتی با متخصصان موسسه نبولا ایران در ارتباط باشید.